Saturday, September 8, 2012

Diet Seimbang

[REPOST]

Ok la, kali ni kita bincang pasal makan lak. Aku bukan ape, aku pasan yang kebanyakan rakyat Malaysia kurang mengambil berat tentang faktor pemakanan. Sebenarnya, diet yang betul boleh mempengaruhi keseluruhan kehidupan kita. Pelbagai aspek yang perlu kita ambil kira dalam pengambilan makanan seperti faktor; umur, aktiviti seharian, alergik, kesihatan dan mcm2 lagi..

Diet Seimbang ialah pengambilan makanan yang mengandungi nutrien yang cukup untuk kerperluan badan kita untuk seharian. Pelbagai kempen telah dijalankan bersempena diet seimbang ini. Di samping itu, garis panduan juga telah dikeluarkan oleh USDA (U.S Department of Agriculture) yang juga dikenali sebagai piramid makanan (food pyramid).

contoh piramid makanan

"The Food Guide Pyramid emphasizes moderation and adequacy to reduce your risk of conditions or diseases such as; high blood pressure, stroke, heart disease, certain cancers, osteoporosis, diabetes."
- Karen Eich Drummond & Lisa M. Brefere -

Tapi tu dulu. Skang kita dah dibekalkan dengan piramid makanan yang baru dan lebih berkesan. Tapi itu bukan bermakna piramid makanan yang lama tidak boleh digunakan. Ianya masih praktikal, jangan risau. Bagi yang xtau rupa My Pyramid tu, ni aku tunjukkan...


Kalo korang xtau mcm mne nak describe benda alah ni, korang pi je la laman sesawang yang disediakan kat -->sini. Skang ni bukan susah lagi nak jaga makan macam dulu. Mcm2 kemudahan dan garis panduan dah disediakan. Semuanya atas kita sendiri untuk mengawalnya. Memang x dinafikan, disiplin dan kesabaran yang tinggi sangat diperlukan.

Di samping itu, xtvt sampingan juga perlu seperti gaya hidup yang sihat, bersenam dan tidak merokok. Bagi sesiapa yang nak tahu lebih lanjut, lebih baik pegi je berjumpa dengan pakar. Korang boleh ceritakan masalah korang, dan dapatkan nasihat terus. Tapi perlu diingatkan, jangan sesekali korang menipu, keranan mungkin akan membahayakan korang sendiri. Kalo ada sapa2 yang nak tanya apa2 pasal food, & diet ngan aku, dialu2kan. Aku akan cuba bantu sedaya upaya aku.. Adios...!!!


14 comments:

~Kirin Selama Perak~ said...

bersenam ngan tidak merokok tu yg aku fail.
:D

Heziqa Yoo said...

oke!aku paham..

[k]o{q}i[n] said...

@KSP: xleh wtpe lgi la dh...

@heziqa: bagus...

::FAIZ:: said...

saya makan je apa yg saya nak makan... x jaga makan betulkan?

Nur Intan Syafinaz said...

Ok agree with you..sekarang ni food technologist sedang buat macam2 research in making healthy food..Malaysia pun sekarang towards in making food from natural ingredients instead of artificial ingredients..so kena pandai pilih ape yg kita nak mkn..

[k]o{q}i[n] said...

@FF: huhu...skang mungkin ook je, tpi masa dpn kita xtau...

@NIS: yup...choose wisely. jge betul2, dh kne penyakit, sumenye jd susah...

SyedGraphix Dot Com said...

aku makan kalau rasa nak makan. kalau tak de rasa nak makan. tak makan la. XD

Nur Intan Syafinaz said...

awk kate klu pasal food boleh tnye ek??awk kje bahagian makanan ke??boleh x nak tnye what kind of food that is suitable for babies below 2 years old??

[k]o{q}i[n] said...

@SG: xleh r mcm tu der. Kne ikut flow la. Skit pun xpe asalkan perut sntiasa berisi..

@NIS: utk baby bwh 2 tahun, diorang stil memerlukan soft diet. Soft diet cthnya, mknn2 yang senang dihadam mcm buah-buahan lembut, bubur, kentang rebus.

Knk2 lelaki 1-3 thun; memerlukan 1046 kcal
knk2 prmpuan 1-3 thn; mmerlukan 992 kcal

Nur Intan Syafinaz said...

ade lagi nak tnye..hehehe..sorry byk pulak tnye..erm..boleh x babies below 1 mkn whole boiled egg?ade kesan ape2 x klu selalu bagi mkn boiled egg??

[k]o{q}i[n] said...

xpe, tanye je... kalo leh, elakkan sebab antibodi bay time tu x kuat lagi. telur sbnrnye mempunyai byk bakteria kalo x dimasak dengan cara yg betul. di samping tu, kne pastikan thp alergik baby tu.. bnd ni sume leh cek kt hospital...

hawiz said...

dh kurus..huhu..nk berisi!!

Aleda Boyd said...

makanan seimbang tu penting. tapi kalau kita cuba praktikkan semua tu tanpa ubah pemikiran kita pun susah juga. kena fikir mcm mana orang kurus berfikir! jom tgk kat sini:

http://exquisitely-aleda.blogspot.com/2010/10/think-like-skinny-lady.html

Fabulous Cinta Legacy said...

Nak kurus, nak gemukkan badan, nak sihat..
saya boleh bantu anda!!

Layari my website: www.yourHealthPartners.com.my

Whatsapp: 019-2659019
Pengedar Sah Shaklee