Monday, November 4, 2013

Akal Manusia

Aku sebenarnye sangat tertarik dengan satu artikel di beberapa buah laman blog yang menceritakan tentang para pengamal perubatan Islam yang berbual dengan suatu makhluk yang digelar Al-Hin. Mengikut artikel tesebut, Al-Hin adalah makhluk yang wujud sebelum Nabi Adam A.S.
 
Aku bukan nak komen pasal artikel tu. Aku langsung x menidakkan mahupun mengiyakan kisah tersebut dan kewujudan makhluk tersebut. Sebabnya aku langsung xde ilmu berkenaan hal-hal sebegini. Lagipun, akal manusia ni memang x mampu untuk menerima hal-hal yang diluar jangkaan seorang manusia.
 
Aku juga perasan yang x de yang komen entri berkenaan kisah tu. Baguslah, dari kemukakan komen2 yang hanya mengikut logik akal tanpa kesahihan dan hadis yang sah, baik hanya membaca dan senyap tanpa memberikan komen. Ditakuti komen kita akan dalam diam menyimpang dari apa yang sepatutnya kita lakukan dan fikirkan.
 
Bagi aku, cukuplah kita mengkaji al-Quran dan hadith yang ditinggalkan untuk kita dengan sebaik-baiknya. Sedangkan al-Quran dan hadith pun manusia belum terokai dengan selengkapnya, x perlu rasanya untuk mengkaji benda yang tiada diceritakan dalam al-Quran mahupun hadith dan masih belum diketahui kesahihan mengenainya.
 
 
Sebenarnya aku nak menyentuh pasal mentaliti manusia kini yang lebih cepat dan mudah mempercayai sesuatu berdasarkan laman-laman sosial, bukannya dari tafsir al-Quran dan hadith. Besar sungguh pengaruh laman sosial masa kini. Sebab tu aku kurang ambil port sangat dengan apa yang dimuat naik di laman sosial sekarang ni. Aku sekadar update status aku, dan melayan kengkawan aku je.
 
Aku rasa kita ni semua makin jauh dari agama. Sebab tu lebih mudah percaya benda-benda yang tiada bukti yang kukuh. Waima benda tu memburukkan dan mengaibkan pekung seseorang. Aku bukanlah alim ulama' mahupun seorang yang tinggi ilmu, cuma aku suka belajar melalui pemerhatian dan membuat rujukan berdasarkan saluran yang sahih. Aku cuma nak mengingatkan diri aku dan juga semua rakan-rakan aku supaya jangan mudah percaya akan sesuatu. Moga kita akan sentiasa berada dijalan yang diredhai oleh Allah... Adios...!!!

 
Bagi sesapa yang nak baca kisah tu, klik [SINI]
 



No comments: