Tuesday, October 22, 2013

Lambat Masuk Kerja

Lambat masuk kerja mungkin sesuatu yang biasa dan normal bagi sesetengah individu, lebih-lebih lagi bagi yang bujang. Walau kadang-kadang macam-macam kita dah buat, tapi masih juga lambat masuk kerja. Agak-agak korang setuju ke x?
 

Sebenarnya aku nak story pasal kejadian pagi tadi. Ye, arini aku masuk kerja lewat. Tapi sikit je la. Walau pun sikit, tapi ternyata menyakitkan mata aku sendiri bila tengok attendance. Citernya macam ni. Pagi tadi, macam biasa la, bangun tidur, mandi, bla bla bla...
 
So, dah siap-siap nak g kerja, aku pun dengan gagahnya melangkah keluar rumah macam yang biasa aku buat. Aku keluar rumah macam biasa, sebab kompem la aku dah reti bajet jarak dan masa dari umah aku ke ofis, sebab bukan baru semalam aku start kerja. Sampai ke lif, ada la sorang mamat ni menanti lif juga sambil dengan cerianya bermain dengan henset kesayangan beliau. Jadi, aku pun tunggu gak la lif sebelah mamat pun dalam jarak lebih kurang 5 ela.
 
Dia aku tengok tersengih-sengih la macam baru first time dapat henset sambil memerhatikan henset dia. Aku pun buat don't know je la. P lantak lah beliau dengan dunia dia sendiri. Sedang aku dan beliau menunggu lif yang seperti kura-kura baru belajar berjalan, datang la sepasang suami isteri menuju ke tempat kami, dengan harapan untuk bersama-sama menunggu lif untuk menjalani rutin kehidupan mereka.
 
Lalu, si isteri pun menuju la ke lif, betul-betul depan pintu lif, dengan tanpa rasa bersalahnya, macam xde makhluk lain yang datang dulu sebelum mereka. Aku pun pedulikan je si isteri berkenaan, dengan hati kecilku berbisik, "biarlah, orang pompuan..."
 
Aku pun menjeling ke arah no di lif yang semakin mendekati aras tempat tinggal ku. Jadi, aku pun bersedia la untuk memasuki lif berkenaan. Sampai je aras tempat kami gigih menunggu lif berkenaan, lif tu pun dengan senang hatinya TAK BERHENTI!!! Lalu menjerit la si isteri berkenaan meminta lif berkenaan berhenti. Mengapakah? Ianya lif, xkn mendengar arahan dari mulut sesiapapun.
 
Bukannya banyak sangat button yang nak kena tekan sampai x tau nak tekan yang mana satu. Puikk
 
Rupa-rupanya, si mamat yang mula-mula sekali tu x tekan button turun. Memang padanlah lif tu x berenti. Puikk...!!! Aku ingat mati-mati la beliau tu dah tekan, sebab dia pun tunggu lif gak. Secara logiknya, kalau nak tunggu lif untuk turun atau naik, kenalah tekan button turun atau naik tu. Persoalannya, kenapa mamat tu x tekan? Dia ingat lif tu reti ke nak berenti sendiri, atau lif tu tau ke aras mana ada orang nak turun atau x. Mengong betul la si mamat itu.
 
Aku rasa macam nak maki je beliau, tapi memikirkan kewarasan otak aku, aku x jadi. Benda dah jadi pun. Aku tengok, mamat tu geleng-geleng kepala. Kalo ikut hati, aku nak je telengkan kepala dia tu. Sibuk ngan henset je. Tu semua duniawi je! Pasal mamat ni, kami semua jadi mangsa keadaan. Sedih :( Kalo rendah xpe la gak, aku dengan senang hatinya berlari je turun tangga. Tapi aku dan mereka-mereka tadi tu berada di aras 20. Baik aku terjun je, dari turun tangga. Dah la lif tinggal itu je yang hidup. Sighh =.="

 
Jadi, moral of the story, korang tekan jela button kalo nak turun naik lif walaupun korang tengok ada orang lain yang datang menunggu sebelum korang. Jangan percaya sangat dan letak harapan tinggi sangat kat orang yang tunggu dulu tu. Biar korang sendiri yang tekan, biar puas hati. Satu lagi, xyah la dok pegang henset tu 24/7, macam kat dunia ni xde benda lain nak buat. Puikk.... Jadi, kepada bos aku, inilah sebab mengapa saya lewat sampai ke pejabat. Sekian... Adios!!!
 
 

1 comment: