Tuesday, February 14, 2012

Melayu Mudah Lupa...!!!

Aloo... Betul ke melayu mudah lupa..?? Itulah peribahasa yang dikeluarkan sendiri oleh orang Melayu dulu2, dan masih dipraktikkan hingga kini. Kenapa..?? Pernah x timbul persoalan ni dalam kepala otak korang sume..?? Ni adalah peribahasa atau perumpamaan org dulu2, bukan sekarang. Nape masih dipraktikkan..??



Hahahaha... Jangan la marah aku. Aku cuma mengutarakan pendapat. Aku bukan apa, cuma hairan je. Melayu mudah lupa, Takkan melayu hilang di dunia, dan mcm2 lagi peribahasa yang kita sendiri kadang2 x tau kewujudannya. Sebenarnya, ada kisah disebalik semua peribahasa yang ada ni. Orang dulu bukan saja2 je keluarkan. Mesti ada sebab..

Mcm "takkan melayu hilang di dunia", bak kata Tuah. Tapi bak kata Sepah, "Tuah pun hilang ntah kemana..". Mamat Khalid lak kata, "melayu mudah riak". Hahaha..sapa kata orang sekarang xleh wat peribahasa sendiri. Kalo korang nak tengok mcm2 lagi perumpamaan, korang klik je kt [sini]. Ayat dia ni banyak berbunga-bunga. Hahahaha...


Kadang2, x semua peribahasa tu betul dan bagus untuk dipraktikkan. Kita kena jugak lihat maksud peribahasa dan ayat yang digunakan. Kalo elok bahasa dan maksudnya, bolehlah jika untuk digunakan sampai bila. Sebab kata-kata yang keluar dari mulut setiap manusia ni adalah doa. Jadi, berkata-katalah dengan kata2 yang baik2 saja. Moga setiap yang keluar dari mulut kita tu, bukanlah kata2 yang boleh menghancurkan dan memporak-perandakan sesuatu.

Jadi, aku ingin mengingatkan kepada korang sume pasal bnda ni, termasuk kepada diri aku sendiri. Kata-kata kita mencerminkan peribadi kita. Jadi, jagalah percakapan kita dan berbicaralah sekiranya perlu sahaja. Jangan sesekali menyakiti hati sesama kita dan tegurlah kesilapan sesorang dengan bahasa yang paling mulia. Renung2kanlah... Adios..!!!

p/s: kata-kata boleh menjadi setajam mata pedang


9 comments:

Cik Itam said...

sebenarnya..owg melayu mudah lupa diri...2 mmg hakikat wak..heee

[k]o{q}i[n] said...

tp x sume... kaum lain ada je mcm tu... x baik tau...huhu

~Kirin Selama Perak~ said...

kita sebagai orang melayu patut ubah semua peribahasa ini..
ini bermaksud orang melayu HARUS berubah !

Hanim Mahali said...

Boleh jadi lupa betol-betol kalau hari-hari duk kata Melayu mudah lupa... -_-

Lah, ingatkan siapa lah yang bahasa berbunga-bunga tu... Rupanya darkbatman... hehehe

darkbatman said...

perli aku ker bro? kehkehkeh

=o) said...

periahasa tu kadang dalam maksudnya.. bukan sekadar faham dari ayatnya sahaja

[k]o{q}i[n] said...

@KSP: betul...!!!

@Hanim: betul juga...!!!

@Darkbatman: mne ade.. asal lak nk perli ko...???

@=o): betul la...

Hunny Kitty said...

ai suke entry ni,...sebab hari ni saye amat2 rasa kecik hati dengan segelintir melayu ..saye tak faham..ape yg sebenarnya mereka2 ini cuba lakukan dalam hidup derang....melayu mudah lupa? YES ..melayu mudah lupa yg dia melayu dan tak perlu dengki dengan melayu lain.....

Syakir Rahman said...

apa2 pun semuanya bergantung pd kita sendiri utk mengubah nasih bangsa kita...