Wednesday, February 11, 2015

Miskin & Kaya

Assalamualaikum & Salah Sejahtera.

Berjumpa lagi kita di dalam rancangan bual bicara di mana kita akan membincangkan berkenaan sikap2 tipikal masyarakat kita di Malaysia.. Ececeh... Bajet2 talk show pulak,,, Hahaha... Tapi x salahkan, berangan bukannya kena bayar pun.. Dan dari angan2 jugaklah wujudnya cita2... Tapi dalam kes aku ni, kompem hanya angan2... Kahkahkah....

Tapi, apa kena mengena angan2 dengan tajuk kali ni eik? Haa.... Kalo korang tahu olahan ayat aku untuk entri kali ni, korang kena la baca sampai habis, jangan skip tau... :p

Sebenarnya, aku cuma nak sentuh skit je pun pasal tabiat most of Malaysian. Suka sangat berangan masa ngah drive kat jalanraya. Berangan masa drive? Yelah, xkan la korang x perasan selama ni? Aku pasti pemandu yang kuat berangan ni ada kat kebanyakan jalan di seluruh Malaysia. Cuma yang membezakannya adalah peratusan saja.

Aku kongsi ni, sebab aku dah kerap sangat terpaksa layan diorang ni. Contohnya aku nak bagi, pemandu yang bajet2 tengah berlumba kat litar Sepang. Amboi, kemain ye. Mungkin dia memang racer Malaysia, ataupun ngah praktis sebab ada ujian litar untuk jadi racer. Hurmm... Mungkin jugakkan..

Lagi contohnya adalah pemandu yang berangan-angan drive kete sambil bersiar-siar di tepian pantai Hawaii, dengan angin yang meniup dengan sepoi2 bahasa... Dan juga ditemani oleh cik gelpren yang santekk lagi howt... Aah, memang la xde kelas langsung bercinta atas jalan.. Hahahaha... Paling koman pun, g la sewa bilik kat Brickfields tu. Kalo betul2 bajet xde la.. Murah je pun kan...


Tapi sembang2 ni, mana datangnya miskin & kaya macam kat tajuk entri ni kan? Aah, baru pasan la.. Hahahaha... Ok2, kita balik ke tajuk asal. Miskin dan kaya ni, aku nak subjektifkan maksudnya. Aku sebenarnya nak relate dengan sikap kita. Aku tengok kita semakin terbuai dengan kepesatan pembangunan dan teknologi, dan juga budaya barat hingga kita pinggirkan budaya ketimuran yang memang terkenal di kalangan negara2 timur, termasuklah Malaysia.

Tapi kadang2, kita sendiri berubah kerana tertekan dengan sikap orang lain yang sering mengamalkan budaya kurang ajar dan 'bodoh sombong'. Aku pun rasa aku x terkecuali. Kekadang tu aku rasa tensen nak drive kat KL ni, tambah2 lagi bila ada pemandu2 yang langsung xde adab. Jujurnya, kebanyakannya aku tengok adalah pemandu dari kalangan kaum yang makan khinzir. Hahahaha... Aku bukan nak perli, tapi aku cakap ni memang untuk mereka2 yang makan natang tu. Sebab tu darah yang mengalir tu mengikut cara hidup natang tu. Nasib baik la dalam Islam, memakan binatang tu adalah haram dan dilarang. Kuss semangat....

Lantaklah, ni pendapat aku berdasarkan pengalaman. Bukan aku cakap kosong. Sape yang rasa, diorang tau la macam mane. Ye x? Apa2 pun, biarkan kaum2 cenggitu je yang berperangai bongok, kita jangan terikut2 tau... Orang Melayu kan bangsa yang sopan. Satu dunia tau benda ni. Jadi kita jangan rosakkan kepercayaan masyarakat luar terhadap kita. Lagi satu, kita kan ada agama. Islam tu suci dan bersih. Umatnya yang selalu merosakkan nama Islam tu sendiri. Fikirkanlah... Adios...!!!

p/s: biar miskin harta, jangan miskin adab dan budi bahasa


No comments: