Thursday, January 23, 2014

Usaha vs Merungut

Semua naik! Ya... Itulah realiti. Harga barang sana sini, semuanya makin naik. Kenapa? Bagi aku, itu benda normal. Taraf hidup makin tinggi, negara makin maju, harga semua naik. Zaman sekarang ni memang zaman duit, duit, dan duit...
 
Merungut? Mogok? Tunjuk perasaan? Terpulanglah pada individu. Itu semua adalah cara mereka mengekspresikan perasaan diorang. Masing2 ada cara mereka yang tersendiri. Bagi aku itu tak salah. Cuma yang salah bagi aku, bila cara mereka mengekspresikan perasaan diorang tu, melibatkan orang lain yang takde kena mengena, dan menyusahkan mereka.
 
Nak salahkan kerajaan 100% barang semua naik? Aku x rasa yang kerajaan boleh disalahkan 100%. Aku juga x salahkan rakyat yang cuba menentang kerajaan. Kenapa? Sebab kita ni dijadikan oleh Allah dengan otak dan akal yang sama, cuma berbeza dari segi pemahaman dan pemikiran. Tak setuju? Terpulanglah... Kalau x setuju, maksudnya korang mengiyakan apa yang aku taip ni. Hahaha...
 
 
Banyak yang aku dengar cakap, Media Prima, khususnya TV3 adalah stesen TV yang menyokong kerajaan. Yeke? Ntahlah... Memang kalau ikutkan banyak isi beritanya suka menyiarkan segala yang baik tentang kerajaan. Tapi itu jugaklah kerja stesen TV. Diorang pun nak jaga periuk nasi diorang. Kalau dah kena banned dengan kerajaan, macam mane diorang nak buat kerja. Tapi xde pun yang cakap atau perasan, Buletin Utama kat TV3 tu jugak selalu kuarkan pasal pergolakan di negara-negara luar. Korang perasan tak yang apa yang terjadi kat luar tu, sedang berlaku jugak kat negara ni? Kalau betul TV3 ni sokong kerajaan, diorang takkan siarkan benda2 yang ekstrem macam tu.
 
Kenapa aku cakap macam ni? Sebab aku gemar memerhati keadaan sekeliling dan berfikir punca dan sebabnya. Pengaruh media memang sangat hebat kawan2. Kalau benda2 yang sama kerap ditayangkan, kita akan simpan dalam otak, dan kemungkinan besar kita akan zahirkan. Itulah dunia realiti kini. Aku xnak huraikan dengan terperinci, aku yakin kawan2 aku boleh fikir sendiri.
 
Bagi aku, memang pada dasarnya kita akan 'naik angin' bila apa yang kita x suka terjadi. Contohnya pasal harga barang2 naik ni la. Aku pun tak terkecuali, sebab ia akan mempengaruhi putaran kewangan seharian kita. Marah, bengang, semua aku rasa jugak. Tapi aku rasa, x perlu la kot nak buat benda2 yang tak beradab. Tarik nafas, istighfar, fikir cara yang terbaik untuk jana pendapatan lebih. Usaha kena lebih la kawan, kalau nak dapat lebih. Kita marah2 sangat pun sesama manusia takde guna. Sebab manusia adalah makhluk yang dicipta dengan NAFSU. Jadi, berdoa dan bergantunglah harap dengan Allah, Tuhan Yang Maha Kuasa. Kalau jalan kita betul, insyaAllah kita akan dipermudahkan segalanya. Qadar dan Qada' memang sudah sedia tertulis. Yang boleh merubahnya hanyalah usaha dan doa kita, serta izin dari-Nya.
 
 
Terima atau tidak entri kali ni, terpulanglah. Ini hanya pendapat aku, seorang manusia yang kerap melakukan kesilapan. Aku juga mempunyai nafsu. Jadi semua pendapat tak akan sama. Aku faham itu dan terima seadanya semua pendapat yang bakal aku dapat kelak. Wallahu'alam... Adios...!!!
 
 

1 comment:

tsumiki hajira said...

that's a good opinion! :)