Tuesday, September 27, 2011

Kawan vs Kekasih

Masih lagi setia dgn blog picisan ni walaupun ranking turun mendadak disebabkan kurang aktif... *caitt, padahal x best.... Huhuhuu... Mcm mne korang sume skang..?? Sihat..?? Aku mcm nk demam ni, maklumlah skang musim hujan. Tolong doakan kesihatan aku baik2 aje eik.. Kali ni aku nk kongsikan pendapat aku berkenaan kawan vs kekasih.. Jom layan...


Maaf la kalo entri kali ni akan buat sesapa terasa, but this the fact. Kalo korang, korang prefer yg mne..?? Aku xnk jwb sebab bg aku both tu ada function masing2. Ok, kalo kita renung balik ke dlm diri kita, mostly aku tgk ramai yg lebihkan kekasih. But why...?? Kawan x penting ke..??

KAWAN
Adalah org yg sentiasa berada di sekeliling kita. Yang tau segala coretan kehidupan kita, suka duka, marah & ketawa. Nak nafikan...?? Fikir balik. Ya...kawanlah yg selalu dan akan sentiasa tau apa yg kita alami sepanjang kita disuatu tempat. Jadi, nape x jdikan kawan sbg org yg penting dlm hidup kita..?? Kalo kita susah, sapa yg kita mtk tlg dulu..?? Kawan, atau kekasih..?? Majoriti aku tgk akn mtk tlg kawan dulu sbb paling senang nk berinteraksi. Betul x..?? Tapi ramai gak yg aku tgk, abaikan membe kalo tgh seronok & senang..?? Bukan lah membe tu nk mtk balasan, cuma nk diingati je. Susah senang sama2 la. Ngan sapa2 pun... Jadilah org yg tau mengenang budi. Bukan mtk jdikan membe tu sbg Raja...


KEKASIH
Adalah org yg kita syg... Kata kebanyakan org la. Xtau la pe yg korang mksudkn dgn perkataan kekasih tu. Bg aku, bercinta tu, boleh. Xde slhnye pun. Xde sape pun yg larang. Cuma berpada-pada la. Ni kdg2 aku tgk, smp 24/7 duk ngn enset je. Berkepit sana sini.. Korang x rimas ke..?? Kalo beriye2 bercinta, last2 kawin tu xpe la. Ni kompem ke...?? Bkn la aku suh korang jgn bercinta, cuma nk korang jd realistik skit. Yg lelaki, jgnlah amik kesempatan je.. Jdilah protector.. Yg pompuan lak, jgn lah terlalu ngengada. Sume yg dimintak, sumenye bg. Masing2 ada harga diri, jgelah dengan seelok-eloknya. Jgn smp wat bnd yg bukan2... Nanti menyesal kemudian hari, dh xde guna...


Jd, terpulanglah kt korang samada nk pilih yg mne. Masing2 ada akal fikiran yg waras dan tau bezakan baik & buruk. Jgn smp memakan diri. Aku nk igtkn, kita ni hidup bukan utk org2 tertentu je, kita hidup utk sume org. Pandai2lah bahagikan masa, kasih sayang dan perhatian dgn seadil-adilnya. Fikir pjg sblm nk wat atau ckp sesuatu. Sbb takut slh perbuatan atau perkataan, akan memakan diri kita sendiri... Adios...!!!

2 comments:

Unknown said...

selagi kekasih belom sah kita yg punya, selagi tu bagi saya kawan lebih penting..

Afsar said...

kawan sgt penting.. Tapi disaat suka dan senang jer..aku tau, sebab aku sentiasa susah sendiri.
Tapi takperla, asal niat ikhlas, satu hari nanti moga ketemu insan yg layak digelar SAHABAT

p/s: ko dapat msg aku tak??