Tuesday, August 16, 2011

Sifat-sifat Negatif Ada Gunanya

Hai sume, dh 16 hari kita berpuasa. Alhamdulillah... Masih xde "lubang" lagi setakat ni.. Huhuhu... Selagi mampu utk berpuasa, kita berpuasa. Kalo ada masalah2 tertentu yg dibenarkan utk berbuka atau x berpuasa, x pyh la paksa diri nak pose. Allah dh bagi ruhsah atau keringanan dalam beribadah, jadi kita terima je k...


Antara diri sendiri ngan orang lain, mne yg korang pilih..?? Aku tau, mesti ramai yg pilih diri sendiri berbanding org lain. Tapi kenapa..?? Yela kan, watpe nak susahkan diri utk org lain, ye x... Tapi jgn kita heran, ada gak sesetengah org yg sanggup berkorban apa saje demi kepentingan org lain. Tambahan lagi org lain tu adalah org yg diorang syg sgt2..

Sebenarnya, x slh kita nak berkorban utk org lain. Selain ianya menunjukkan rasa kasih syg kita, ia juga menunjukkan yg kita bertanggungjawab gak. Tetapi, dlm kita berkorban tu, kita juga perlu selitkan atau spare skit utk diri kita. Diri kita sebenarnye lebih penting dan patut dijaga dengan sebaiknya. Mungkin kita akan dengar ada yg akn berkata, "ko ni pentingkan diri la...", abaikan je. Kalo kita sendiri x pentingkan diri kita sendiri, sapa lgi yg nak wat..??



Kedengaran agak menghasut korang agar berlagak, tapi itulah hakikatnye. Sebenarnye, sifat2 yg negatif yg wujud kt dunia ni, jgnlah kita terlalu pandang serong. Setiap yg diturunkan, ada gunanya. Cuma sifat2 negatif tu perlu digunakan pada waktu dan tempat yg betul agar menampakkan diri kita tu bukan seorang yg senang "dipijak" atau dipermainkan. Ingat, aku bukan suh korang jadi jahat, tapi sifat2 negatif seperti; hasad dengki, kedekut, pentingkan diri, pemarah, pendendam dan lain2, perlu ada dlm diri TAPI perlu digunakan dengan betul. Bukan sembarangan dan x tentu hala.. Adios...!!!


p/s: muhasabah diri di bulan ramadhan & perbanyakkan ibadah








7 comments:

Jom Makan said...

1st time bce topik mcm ni..

[k]o{q}i[n] said...

@SPS: mcm pelik, tp tu la hakikatnye..huhuhu

fared abdullah said...

banyak nye account

Afsar said...

aku tak malu kata aku baik..hahaha boleh??
tapi most of the time, aku meng-negatifkan diri aku, sebab manusia mmg suker mengambil kesempatan..
tapi percayalah, kawan2 aku takder sorang pun rasa aku jahat, tapi masyarakat yg tak knal aku semua kata aku jahat...wakakakakakak !!
-gelak syaitan-

[k]o{q}i[n] said...

@fared abdullah: ini la blog asal aku...huhuhu

[k]o{q}i[n] said...

@Afsar: tu biasa la...sifat manusia. suka wat first impression. kenal dulu, bru leh wat kesimpulan.. tul x..?? huhuhu

::FAIZ:: said...

adios tu ape?