Saturday, June 4, 2011

Budi Bahasa Imej Bangsa

Kali ni, aku nak korang sume lupekan je dulu pasal #retis biadap tu. Apa kata kita sembang pasal budi bahasa lak. Korang sume setuju x yang budi bahasa adalah imej bangsa..??? Mungkin ada yang setuju, mungkin ada yang x. Terpulang kepada persepsi masing2. Benda ni sebenarnya sangat subjektif. Bagi aku, budi bahasa kadang2 boleh jadi imej bangsa, dan kadang2 xleh. Nape aku cakap macam tu..??


Sebenarnya, ini bergantung kepada  individu itu sendiri. Tidak semestinya seseorang itu #retis, atau ape pun, budi bahasanya baik. Kalo dah memang biadap dan kurang ajar sifat dalam diri, memang xleh watpe la. Itu lah pentingnye pendidikan awal dalam diri. Ibu bapa sangat penting dalam memainkan peranan seperti ini kerana, sedar atau tidak, ibu bapa adalah guru pertama dalam diri setiap individu. Jika betul jalan yang ditunjukkan kepada setiap anak2, Insyaallah baik lah jalan yang akan anak2 lalui.


Disamping itu, pemakanan juga boleh mempengaruhi sifat setiap individu. Kalo banyak sangat makan dan minum benda2 yang HARAM, ia akan mempengaruhi keseluruhan kehidupan seseorang itu. Jadi, pilihlah corak pemakanan yang dibenarkan oleh agama, sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui setiap apa yang telah, sedang dan akan berlaku. Rujuklah kepada yang pakar berkenaan ini jika terdapat sebarang kerunsingan.

Hubungan sosial juga boleh mempengaruhi adab sesorang. Dari gaya hidup, pemakaian, pergaulan dan mcm2 lagi yang berkenaan amatlah perlu dititik beratkan. Islam sudah menyediakan garis panduan bagi setiap apa yang berlaku didunia ini. Jadi, al-Quran adalah sumber rujukan yang paling lengkap dan jangan sesekali diabaikan. Segala apa persoalan dan permasalahan yang dihadapi, segala jawapan ada di dalam Kalam Allah ni. Jadikanlah ianya panduan hidup kita seharian.


Jadi, aku sebagai seorang khalifah-Nya, ingin menyeru kepada korang2 sume agar sentiasa berpegang kepada ajaran-Nya kerana agama-Nya adalah agama yang sebenar. Sentiasalah ingat kepada-Nya kerana Allah akan selalu mengingati hamba-Nya yang ingat kepada-Nya. Allah Maha Adil, doa orang2 yang teraniaya insyaallah akan dimakbulkan. Renung2kan dan selamat beramal... Adios..!!!

p/s: jadilah hamba yang taat

7 comments:

Si GaJus!!! said...

baik ustazz...

HeziqaMushadadLee said...

cam knl jeh retis tuh ayie

[k]o{q}i[n] said...

@si gajus: aku bukanlah ustaz, dan xdela baik sgt.. tapi tau gak budi bahasa...

@heziqa: kenal eik..?? mencari publisiti murahan...

blackroses said...

:)

fawah said...

yup..betol2.. budi bahasa budaya kita.. :)

[k]o{q}i[n] said...

@blackroses: (",)

@fawah: untuk org yang ada budi bahasa je...

... said...

as salam..

▂ ▃ ▅ ▆ 80%
─▀██▀───▀██▀─▀██──██─▀██▀▀ ▀─
──██─────██───██▄█▀───██▄█───
──██─────██───██▀█▄───██▀█───
─▄██▄▄█─▄██▄─▄██──██─▄██▄▄ ▄

budi bahasa tu, takpe lagi kan..
tapi dosa pahala? hehe.. takut tak takut je pada sesiapa yang beringat dan lupa~


jom berbalas singgah menyinggah berkongsi ilmu, pendapat dan cerita ;)
Entri terbaru :

isu maki hamun berubah menjadi umpat

terima kasih..huhu~ =)