Sunday, June 19, 2011

Bila Si Semput Berbicara...

Tatkala aku masih di ofis ni, menunggu waktu untuk pulang, ada baiknya jika aku berkongsi sesuatu dengan korang sume. Dewasa ini, pelbagai isu dan agenda telah ditimbulkan oleh sesetengah pihak demi kepentingan sendiri dan menjatuhkan orang lain. Mengapa tiba2 aku mengutarakan persoalan ini..?? Aku tau aku bukanlah sesempurna manusia, tapi aku juga punya mata dan telinga, yang masih berfungsi dengan sebaiknya. Jadi, eloklah amik teguran dan kritikan sebagai sesuatu yang membina ke arah yang lebih baik, bukan untuk mengaibkan dan memburukkan... Mungkin entri kali ni agak panjang, kerana ini adalah entri kesinambungan dari entri2 dari blogger2 terpilih. Nak tau, jom kita layan...


Mesti ramai yang masih tertanya-tanya kan apa maksud aku sebenarnya. Ok, mcm ni la.. Aku sebenarnya ingin membuat rumusan dari ---> sini, sini, sini, sini, sini, sini, sini, sini dan sini. Ianya merupakan entri berantai mengisahkan seorang makhluk tuhan ni yang sedang diserang penyakit SEMPUTINISME. Ok, aku ingin meluahkan pandangan aku sebagai seorang yang aku rasakan agak lama dalam bidang penulisan blog ni.

Mcm yang kita sedia maklum, seseorang blogger terutama yang baru sahaja ber-blogging pasti mahukan follower dan traffic yang tinggi. Tapi pernah x korang fikir yang apa sebabnya korang nak yang sedemikian...?? Ada yang berkata atas tujuan bisnes, duit sampingan, kenalan dan pelbagai lagi alasan dan jawapan yang sering kita dengari. Ok, sekarang abaikan semua tu, dan baca betul2 apa yang aku nak bgtau.

GO FUCK YOURSELF...!!!
Adeh...semput aku... haaa....

Erkkk...terkejut..?? Terkejut xpe, jangan terkentut. Nanti ada bau... Cuba rujuk balik apa niat sebenar korang ber-blogging..?? Jika duit yang menjadi ukuran, sila wat blog untuk bisnes terus, jgn wat blog peribadi. Kalo nak mengajar, sila wat blog untuk tutorial sahaja. Jangan sesekali mencampur-adukkan bahan didalam blog korang. SILA CARI IDENTITI SENDIRI..!!!

Lagi satu yang aku peliknya, perlu ke untuk mengih simpati dari sesiapa..?? Dihentam oleh segelintir individu adalah perkara biasa. Bukan dalam dunia blogging je, sume benda yang kita wat, PASTI ada yang tak puas hati ngan kita. Bak kata Siti Nurhaliza, "kita memang xleh nak puaskan hati semua orang. Kita buat je asalkan kita tau kemampuan diri kita..". Kalau takut dilanda badai, jangan menuju ke arahnya. Haa...haa...semput dah...!!!


Sudahlah, hentikanlah sikap yang menunjuk-nunjuk dan menagih simpati. Janganlah terlalu kuat mengampu dan bertalam dua muka. Jadilah insan yang berguna dan dipandang tinggi oleh orang lain. Mcm yang biasa aku bgtau, "respect others if you wanna be respected". Benda ni je yang aku pegang dari aku sekolah sampai lah sekarang. Alhamdulillah, semuanya ok. Xde siapa pun yang leh ubah diri kita melainkan diri kita sendiri. Be a professional. Jangan cepat membuat andaian dan tanggapan negatif. Tuhan dah bagi akal, gunakanlah seadanya.

Bulu dah bersepah, air dh melimpah, tapi masih nak berpaling tadah. Biarlah orang kenal kita dengan sesuatu yang baik shaja, bukan dengan perangai buruk dan sikap suka kipas kita tu. Aku x fokus kepada sesiapa, ini sebagai peringatan kepada aku, dan juga korang sume. Sama-samalah kita berinigat. Kita ni hidup bermasyarakat, bukan seorang diri. Pandai2lah kita nak sesuaikan diri dengan orang lain. Biar muka buruk, jangan perangai buruk. Adios...!!!

p/s: memang betul nobody's perfect, tapi jadikanlah ianya sebagai perangsang untuk menjadi yang terbaik


JOM JOIN SEGMEN "AKU BEST"



18 comments:

sab said...

terbaik! suke entri ni.. haih..nk komen ape pun dh tersemput2 dh ni.. hihi...

haaa...semputttttttttt.... :D

TH said...

wow!!! baik abang..saya terima nasihat abang tuh :)

[k]o{q}i[n] said...

@sab: mama...jgn semputt... nnti ucu nebes...

@TH: mekasih...sila dtg lagi...

tia @ Ini Kisah Tia said...

jangan marah ye dengan apa yang Tia komen ni :)
sebenarnya , mesej yang nak disampaikan melalui entri ni tak berapa jelas .

entri ni nak cerita pasal apa? sebab , huraian yang dibagi tak jelas . tapi boleh faham jugaklah :)

[k]o{q}i[n] said...

@tia: xpe, tia jgn risau. x mrh punye.. ok, sbnrnye entri ni merujuk kepada segelintir blogger yg suka mengampu dan buat cerita yg x elok. asyik menagih simpati untuk menarik perhatian org lain.

kalo tia nk tau, ce tgk entri2 yang menjadi permulaan kesinambungan entri ni.. ni adalah rumusan dari semua entri tersebut. tq..

Afsar said...

ramai diantara blogger yang pada mulanya hanya suka-suka atau mengisi masa lapang. Tetapi melihat kepada trend keseronokan masa kini, masing2 mula mengubah haluan bdalam penulisan blog.

Entahlah, tak kisah pun sebenarnya..agaknya sebab memang aku tak kisah pun kut..Lantaklah denagn apa yang mereka lakukan, jangan mengata aku sudah, sebab aku tak kacau sesiapa..

p/s: tumpang comment box buat luahan perasan..wahhhhh,hehehe

[k]o{q}i[n] said...

@afsar: betul la tu... aku xkisah la nak luah perasaan ke ape ke, cuma jgn wat entri sudah kt sini... huhuhu

Unknown said...

hihihi....menghirup udara segar di sini....

~Kirin Selama Perak~ said...

taknak komen.
i sentap tau !

[k]o{q}i[n] said...

@CT: segar eik udara sini...??? huhuhu

@KSP: motif nk sentap..~~

kotak bulat said...

oo...ingtkan nk cerita pasal penyakit semput..hehehe.. blogging ikut rentak sendiri.. :) semudah tu je.. tak perlu serabut2 pikir nak kumpul follower, nak ramai dtg blog, nk duit bnyak.. tak pnting pun tu..

[k]o{q}i[n] said...

@KB: betul tu...huhuhu

aslann said...

you mengata I kan?! menciiii taw! I sentap sangat dgn u...!

Along Usop said...

hahahaha...

somput pakcik.. somput...

den buat entri somput korang tak soda pon kan... hahaha...

takpe2.. ;p

[k]o{q}i[n] said...

@Aslann: ish..x baik tau ckp i mcm tu...

@Along: den baco ekau punyo entri...

Niena Muhammad said...

suka entri ni & penjelasan anda tu

[k]o{q}i[n] said...

@niena: tq very much

Unknown said...

giler terbaik lah entry nih!!! :)