Tuesday, April 5, 2011

nape ye..??

Korang mesti tau kan pasal video @#$% berkenaan pemimpin pembangkang tu... Ok, kat sini aku nak menyatakan kepelikan aku dlm sistem politik kat Malaysia ni. Harap maaf k kalo ada yang xsuka, xpuas ati dan ape2 pun la, sila bgtau kt aku k..

Sebenarnya, aku xtau ape agenda sebenar diorang ni menyebarkan video tu. Korang rasa ape eik..?? Ok, ni just suara aku sebagai rakyat Malaysia. Aku memang x berkenan langsung dgn keadaan politik kt Malaysia ni. Sume guna nama bangsa dan agama je, tapi langsung xde bg ape2 kesan pun. Siyes, langsung xde.

K, mcm ni, aku skang ni just nak tau pe pekdahnye diorangsebarkan video tu, siap mention kat tv lagik. Kononnye, nak bg rakyat tau kesahihan video tu. Tapi bagi aku, tu dah kira mengaibkan org lain. Tambah2 lagi, ianya seorang wakil rakyat, atau spe2 je yang berpangkat dan berpengaruh. K, aku ada terbaca satu artikel, korang baca elok2 k..


**********
Islam agama mulia. Allah tidak suka orang-orang Islam membuka aib orang lain. Nabi s.a.w. bersabda mafhumnya, "Barang siapa membuka aib saudaranya, Allah akan membuka aibnya di akhirat". Allah juga menjelaskan supaya orang Islam menjauhi daripada pra-sangka buruk dan mengaibkan orang lain. Firman Allah, "Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakkan dari pra-sangka, sesungguhnya pra-sangka itu adalah dosa...(Surah Al-Hujurat, ayat 12). Oleh itu mengaibkan orang lain adalah haram dan berdosa.

  • sikap suka mengaipkan orang lain adalah sikap mazmumah yang menjadi punca hati tidak bahagia.

Punca Hati Tidak Bahagia Antara puncanya adalah sifat mazmumah yg bersarang di dalam hati. Antara mazmumah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah - paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2. Pendendam - tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam walaupun secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Kajian sains menyatakan sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia beranggapan memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lainl dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma)

5. Tamak - orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut,walau berapa banyak yg diminum tetap tidak akan habis juga ketahuilah orang yang tamak terdiri dari golongan yang rugi. Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan. 6. Tidak sabar - andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.

7. Ego - ibu segala mazmumah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang dicabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak - terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon di hadapan orang ramai. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya.

9. Cinta dunia - Berhartalah tidak mengapa tetapi dikawal hati jangan diletakkan pada harta itu. Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi untuk dibawa ke akhirat. Sama ada bermujahadah atau biarkan saja mazmumah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya.
adopted from wanita sinaran islam
**********

So, mcm mne?? Korang paham x..?? Aku bukan pe, xpyh la menghebahkan aib seseorang tu walaupun terbukti dia bersalah. Biarlah hanya org2 yang tertentu shj yang tau berkenaan perkara tu, dan hukumlah mereka yang bersalah dengan seadilnya. X perlu dihebahkan kepada seluruh rakyat jelata berkenaan maksiat atau dosa seseorang tu. Korang pikir2kanlah sendiri k.. Berpolitik untuk mencari pemimpin dan memajukan bangsa, agama dan negara. Bukan nak memecahbelahkan rakyat dan pemimpin. Adios..!!


2 comments:

::FAIZ FARISH:: said...

aku tak brani komen apa-apa, nanti 'kena'. well u know maksud diakan?

[k]o{q}i[n] said...

huhu... tettt....