Monday, December 27, 2010

Kisah Orang Luar di Negara Kita

Macam2 perangai aku jumpa kebelakangan ni.. Serupa je macam yang kuar kt akhbar2.. Samun, rogol, buang budak, dan mcm2 lagi la.. Tapi tu aku xnk citer kt cni. Ni aku nk citer bnda yang jadi masa Sabtu aritu, 25hb 12, ari krimas..huhu..

Macam ni, ari tu, ofis aku ade anjurkan satu game bola 7 sebelah, bertempat di Stadium mini SS13 Subang Jaya. Game bermula lebih kurang jam 9 pg. Tengah2 syok game berlangsung, aku terperasan la ade sorang mamat Negro ni duk ke hulu ke hilir kt area meja urusetia. Mula2nye aku x kisah la, tp kalo asyik ke hulu ke hilir, aku mula la jadi pelik.

Then, aku terdengar la membe2 aku duk bercerita pasal mamat tu. Rupe2nye, dia tdo kt bilik VIP kt stadium tu. Patutlah ada satu beg pakaian kt dlm bilik tu. Suke suki dia je nk menginap free kt situ. Dia ingat stadium tu memang khas untuk penginapan ke ape.. Ish..xpaham tul la aku. Ni aku ade snap pix mamat tu..




Kalo la rakyat kite wat mcm tu kt negara dia, kompem dh kne rompak atau pukul dah. Dia kt cni leh lak buat mcm tu.. Dah la dgr citer mkn pun free, dia leh pow kedai mamak dpn stadium tu. Sengal...

So, kepada rakyat2 Malaysia kt luar, aku harap jangan la wat perangai mcm tu kt negara orang. Memalukan tul. Tu dh kira merempat kt negara orang la tu. Aku xtau la dia dtg cni utk kje atau pun belajar. Kalo keje, xkn xde duit langsung utk cari umah sewa. Kalo blajar lak, xkn xde penginapan yang disediakan.. Hmm.. Kepada korang, fikir2knlah. Kita dah cukup matang utk fikir mana yang elok ngn yang buruk. Kalo bnd tu leh memalukan diri, xyah la wat. Apatah lagi melibatkan negara kita sendiri.. Renung2kn dan selamat beramal.. Adios..

No comments: