Monday, May 10, 2021

Norma Baharu

 Assalamualaikum wahai warganet. Setelah sekian lamanya tidak meringankan jari jemari menaip menukilkan pandangan dan pendapat, kini aku kembali. Ececehh... Serius lama x bermadah di paparan maya. Jom la layan aku membebel..

Lebih setahun dah kita semua hidup dalam norma baru ni. Disebabkan pandemik Covid-19, rakyat jelata majoritinya seakan tidak dapat menerima cara kehidupan baru yang dibuat oleh kerajaan demi mengekang penularan pandemik ni. Susah? Semestinya. Rata-rata masyarakat kita susah dari segala segi; diberhentikan kerja, hilang punca pendapatan, kebebasan disekat, dan sampai yang lagi parah, ada yang sehingga bunuh diri akibat kemurungan yang melampau.

Tapi nak atau tak, kita tetap kena terima, tetap kena hadap, dan tetap kena hadam demi keselamatan diri kita melawan musuh yang tak dapat kita lihat dengan mata kasar.

Sepanjang kehidupan norma baru ni, aku juga boleh nampak perubahan demi perubahan yang berlaku. Awalnya dengar arahan kerajaan, lepas tu langgar, lepas tu dengar balik dan begitulah seterusnya. 

Cuma 1 benda ni je yang aku x berapa berkenan. Aku x berapa kisah sangat pasal ketidakpuasan hati dengan arahan-arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan. Sikit pun aku x heran, sebab aku pun kadang-kadang rasa geram juga. Kejap itu, kejap ini. Akhirnya, kes x juga turun-turun. Salah siapa, aku taknak sentuh. Faham sendiri je la ye.

Aku sedih tengok orang kita, khususnya umat Islam di negara kita ni yang duk hentam mufti. Serius aku sedih. Sejahil-jahil aku pun, aku cuba elak untuk pertikai keputusan mufti. Kita kena sedar, sebarang keputusan yang mufti nak putuskan, bukannya berdasarkan 'research' di Google atau FB. Diorang ni kena bermesyuarat, rujuk buku dan kitab ilmiah bagi mendapatkan sesebuah keputusan.

Kadang aku pelik, pum pang pum pang kt socmed macam tinggi sangat ilmu duk pertikai pandangan mufti. Siap petik ayat quran la, hadis la. Ok, aku paham ada yang tak senang dengan keputusan yang dikeluarkan. Kalau orang Islam kita sendiri tak hormat mufti, korang rasa yang bukan Islam tak rasa seronok ke? Mestilah ada yang tepuk tangan.

Macam ni la, jangan ingat budaya kebiasaan yang kita lakukan seharian adalah betul dan dibenarkan di sisi agama. Aku cukuplah sangat benci dengan budaya 'kebiasaan' ni. Biasa memang macam ni...  Biasa itu.. Biasa ini.. Sudahlah tu, belajar terima budaya ketidak biasaan. Belajar terima budaya yang disuruh dalam agama, bukan disebabkan amalan turun temurun.

Ok la, dah la kot. Aku hanya sampaikan pendapat aku. Kalau rasa ilmu x berapa nak ada, jangan lah terlampau pertikai pandangan yang pakar dalam bidangnya. Adios...

P/S: Lebih baik diam, dari membinasakan diri

No comments: