Friday, October 5, 2012

Sedih... Karya Diciplak

Ya... Memang aku ngh sedih... Sedih bercampur geram dan bengang. Dah la aku xleh nk log in ke blog sendiri kt pc sendiri, apa la nasib... Kat ofis aku try boleh plak.. Xkan pc aku sndiri boikot aku... Puikk...


Abaikan gambar tu. Sekadar gambar hiasan je... Ni, aku nk luahkan skit perasaan aku. Hurmm... Apa perasaan korang kalo karya korang diciplak org lain...?? Korang bersengkang mata memerah hotak korang ni berfikir utk menghasilkan karya, tp sesedap hati jantung org lain je ciplak.

Ya, aku bercakap pasal entri di blog... Aku xnk la mention sesapa kat sini. Aku suka buat kenyataan yg general. Biar masing2 berfikir. Ingat senang ke nak buat sesuatu entri? Kalau pengalaman atau fakta, xpe, bnda tu senang untuk digarap. Tapi kalo sesuatu yg baru hasil pendapat kita sendiri terhadap sesuatu, susah tau nk buat ayat.

Aku xde la menetapkan bahawa xde siapa pun leh amik kopipes entri aku bulat2.. Aku benarkan, tapi bagilah kredit utk aku. Sedih tau aku tgk hasil aku digunakan org lain utk kepentingan diri sendiri. Aku tau, aku bukanlah sehebat dan seotai blogger lain. Aku ni masih byk lg kena belajar. Tapi jgn lah igt mana2 otai boleh 'pijak kepala' blogger lain.

Kehebatan blogger dilihat melalui garapan entri dan penyampaian yg dihasilkan. Kalau bagus, maka berkesanlah informasi yg disampaikan. Jadi, aku nak nasihatkn korang sume, ber-blogging lah dengan cara yg betul. Kalo nak ikutkan, kita boleh je kenakan tindakan kpd yg ciplak hasil karya kita, tapi aku sedar, aku bukannya nak sehari dua ber-blogging. Jadi, aku xnk la dikatakan mencipta publisiti murahan dengan menjatuhkan sesiapa. Kita sama2 blogger, sama2 lah menaikkan rakan seperjuangan.. Adios...!!!


4 comments:

syasandeul said...

Memang rasa nak bagi hukuman sebat 20 ribu kali dekat siapa yang ciplak hasil karya kita kan? Dulu ada orang penah ciplak karya saya tapi buka dari bloglah.Btw, entry pasal apa yang orang tu ciplak? nak baca^^ :p

cimOt said...

pc ko mintak teman baru kottt...

ZWAN SABRI said...

ada jugak karya aku yang kena ciplak tapi bila orang ciplak, tapi aku macam bebelah bagi.. nak marah pun ada , suka pun ada.. marah bila orang puji entry tu.. suka pulak ada org sudi ciplak.. ini maknanya entry kita tu ada value.. sbb tu ada org ciplak.. :)

Unknown said...

post dalam belog aku pun pernah di ciplak orang..aku perasan sebab aku ada letak gambar aku dalam tu..lepas tu ada la sorang hamba allah ni copy paste dalam belog dia..

Aku biar kan aje sebab at least ada gambar aku dalam belog dia (femes sejenak)
hahaha