Monday, June 18, 2012

Selamat Hari Bapa

Mungkin aku skit lewat utk buat entri pasal Hari Bapa ni. Tapi sbnrnye, bg aku setiap hari adalah hari untuk ibu dan bapa kita. Cuma skang ni manusia suka utk mengambil satu hari utk meraikannya.


Bapa adalah ketua bagi setiap keluarga. Dia bagaikan nakhoda yang mengemudi sebuah kapal yang sedang berlayar bersama-sama dengan anak kapal. Jika betul jalannya, maka baiklah keseluruhannya dan begitulah sebaliknya. Tidak dinafikan, ada di antara kita yang tidak menyukai bapa kita. Apa dan mengapa, itu kena tanya diri kita sendiri.

Bagi aku, x patut sebenarnya kita membenci bapa kita sendiri walau apa pun alasan kita. Jika kita balik kepada zahir, perasaan seperti ini x akan wujud antara kita dan bapa kita. Memang kebanyakan bapa diluar sana berperwatakan tegas. Itulah watak yg diperlukan oleh seorang bapa. Bukan mudah untuk kita mengawal tingkah laku org lain, walaupun anak sendiri. Jadi kita perlu memahami tugas dan tanggungjawab seorang bapa.


Jika kita selalu dgr, "anak adalah anugerah Allah", sbnrnya bapa juga adalah anugerah Allah untuk setiap anak. Cuba kita bayangkan perasaan mereka2 yang dibesarkan tanpa bapa. Tak kira lah bapa meninggal ketika dalam kandungan, anak luar nikah atau apa sekalipun, pastinya kita x sanggup untuk membesar tanpa seorang bapa. Jadi, ingatlah semua. Walau seburuk mana pun bapa kita, walau sejahat mana pun mereka, mereka tetap bapa kita. Tanpa bapa, kita tiada di dunia ni. Hargailah mereka dengan sebaiknya.

Jadi, aku nk ucapkan SELAMAT HARI BAPA kepada ayah aku, Jaafar Bin Janor. Terima kasih sebab membesarkan abang walaupun abang banyak karenah selama ini. Abang doakan ayah sentiasa sihat dan dimurahkan rezeki dan berbahagia dengan ibu sehingga akhir hayat. Abang Sayang Ayah!!! Adios...!!!

No comments: