Monday, January 30, 2012

Salah Siapa?

Bosan lak aku tgk berita sejak akhir2 ni. Sikit2 nk komplen.. Sikit2 nk mogok... Reformasi la, itu la ini la... Adoyai... Pastu, kerajaan yg dipersalahkan. Ape ke hal nye sume ni?? Xde benda lain ke yg leh korang wat? Cuba la tunjukkan sifat2 yg baik skit... Aishh...



Ok, sebelum kena hentam melulu, baik aku terangkan dulu. Aku bukannye nk back-up kerajaan atau sape2. Aku cuma berfikir seperti seorang manusia yg sering memerhatikan keadaan sekeliling aku. Aku sgt x paham ngn keadaan sebilangan masyarakat kt negara aku ni. Sikit2 bersifat nk menghentam. Perlu ke nk mogok bagai? Apa yg korang dpt?

Aku tau la tujuannye baik, nk tuntut benda yg dijanjikan. Tp bg aku caranya x betul. Sekalipun  puas hati, g la jmp. Ni nk berjumpa malas, xde usaha, mcm mne nk dpt apa yg kita nk? Pastu amik jln mudah ngan wat mogok atau reformasi. Please la..!!! Bosan aku tgk sume benda ni. Kawasan rumah semak samun pun nk jdkan isu. Dh tu kawasan umh korang, bersihkan la. Xkn nk suh org lain yg bersihkan. Nak mengharapkan org lain nape?


Bg aku, xyah la nk jadikan bnda yg mudah tu susah. benda2 mcm ni sepatutnya leh fikir sendiri. Kita boleh nk mtk tlg org lain, tp xyah la mengharap sgt. Usaha la sendiri utk menghadapi kehidupan yg selesa. Sikit2 nk bantuan itu, bantuan ini. Kalo mcm ni, duk umh goyang kaki je la jawabnye. Mmg sume org nk senang, tp jgn la smp xde usaha langsung. Segala kesenangan hidup tu, atas usaha sendiri. Bukan org lain.

Pada pihak2 yg menabur janji lak, jgn lah hanya pandai berjanji tp x mampu utk mengotakannya. Ingat, janji PERLU ditunaikan walaupun x dituntut. Jd, sebelum berjanji, nilailah diri kita. Adakah kita mampu utk mengotakannya atau pun x. Tepuk dada, tanya iman. Adios...!!!

p/s: komen skit blog aku skang ni...uhuhuhu

4 comments:

nazirulhazwan~ said...

Politik adelah sampah.hehe

Header matang sgt tu.

hawiz said...

yup..janji hanya tinggal janji///sedey..tetibe

dim Benihana said...

..hmm


blog anda skg sngt simple, i like!!

eqbalzack said...

Assalamualaikum Koqin,
abg eq dah terima penyertaan essay tu.
kalau ada kelapangan tolong buatkan 1 short entry pasal contest tu boleh?
Terima kasih..

-eqbalzack-