Sunday, January 15, 2012

"Aku Menyesal Kenal Kau"

Hurmmm... Pernah x korang dilemparkan ayat ni oleh seseorang? Tambah2 lagi mereka yg rapat ngn korang? Aku...?? Aku lum penah lagi rse... Xtau la mcm mne eik kalo org ckp kite mcm tu....

Kalo difikirkan balik tajuk kat atas tu, kalo kena kat diri kita la, bg aku mmg sentap gile.. Rse diri ni sgt x berguna je. Hurmm... Jd, cuba kita renung balik ke dlm diri kita, apa slh kita... Mungkin ada something yg kita buat sampai menyinggung perasaan org lain. Tapi kan, bg aku sebenarnye x perlu smpi kuarkan kenyataan tu.

Aku tau la korang marah, tp utk kuarkan ayat mcm tu rsenye x patut. Ayat tu tersangat la kejam bg aku. In case kalo dh x suke atau benci tersangat2 ngn sesiapapun, sepatutnya pikirkan ayat yg paling lembut bahasanya. Sedangkan dlm agama sendiri pun, x digalakkan utk menyakitkan hati org lain walaupun org tu kita benci.


Aku bukan apa, bnda ni mgkin kita x nmpk tau. Penggunaan bahasa sememangnya mempengaruhi maksud dan penyampaian kita. Mungkin kita x sedar yg bahasa kita tu sgt kasar, walaupun pada hakikatnya kita hanya berniat utk bergurau. Papepun, tu hanya pendapat aku la. Lain org, lain cara berfikir.  Bg aku, bahasa kita perlulah dijaga. Setiap pertuturan yg kita ucapkan, merupakan doa. Kalo kita selalu ulang bnda yg x baik, ada kemungkinan akan menjadi nyata. Fikir2kanlah.. Adios...!!!


5 comments:

Sunah Sakura said...

bila nafsu marah menguasai diri, tak sedar da ayat ape yang keluar dari mulut...naudzubillah...harapnye kita semua dapat kawal diri kita bila marah...

hawiz said...

pernah..ermm...sedey

tia said...

aku tak pernah kena. tp ayat ni selalu aku guna bila orang buat taik dgn aku mcm ex bf. hihihihi!

Che akira said...

yang penting selalu2 la muhasabah diri hehe

aizamia3 said...

selagi boleh janganlah jadi sampai macam tu.. bila sekali dah tersentap, nak baik balik takkan sama seperti sebelumnya..