Thursday, January 12, 2012

Aku Menggigil, Aku Menangis

Astaghfirullahalazim... Tu je yg aku mampu aku ucapkan. Lidah aku kelu dari berkata-kata. Radio yg bersiaran dengan lagu2 rancak berkumandang langsung xleh nk menceriakan aku lagi. Badan aku seram sejuk. Walaupun begitu, aku gagahkan gak utk drive kete agar cepat selamat smpi ke rumah...

Sampai skang aku masih lagi teringat-ingat kejadian mlm td. Amat payah utk aku buang dari lubuk pemikiran ku. Sebenarnya mcm ni. Masa aku nk blik umh pas kje mlm td, mcm biasa la aku ikut jln yg selalu aku lalu, ikut highway Sungai Besi. Sampai je kt persimpangan Petaling Jaya, berdekatan ngan Desa Waterpark, aku pun bg la signal menandakan aku nk belok ke kiri. Pandangan aku terpandang kelibat ramai polis di selekoh tersebut.

Aku pun memperlahankan kete aku dan belok dgn bersahaja. Pada mulanya aku terbayangkan yg ada road block yg dibuat oleh polis2 tu. Rupanya, ada kejadian kemalangan yg berlaku. Aku terpandang sekujur tubuh yg kaku di atas jln. Ya Allah...!!! Selepas aku terpandang, bru polis tu menutup mayat berkenaan. Jujurnya, aku skang ni mmg trauma bila tgk kemalangan. Bdn aku akan menggigil dan otomatik aku akan menangis.

Mungkin ada yg igt aku x biasa tgk eksiden. Sebenarnya aku dh selalu tgk eksiden. Dan yg peliknya, aku jadi trauma. Sepatutnya, kalo dh biasa tgk, akan jadi lali. Tapi aku sebaliknya. Aku pun xtau nape. Xpelah, mungkin ada hikmah utk sume tu... Walaupun aku hanya memandang sekilas lalu je mayat tersebut, tp smp skang aku mampu utk mengingatinya. Hurmmm.... Smpi je kt umah, aku terus masuk ke bilik dan tido. Bdn aku sgt panas.. Mungkin akan demam.. Tapi alhamdulillah, bgun pg td bdn aku dh ok balik... Cuma lenguh2 sikit. Mungkin akibat aku masuk gym smlm.. Xpe la... Tu biasa...

Apa2 pun, nasihat aku utk sume dan juga diri aku, bersedialah menghadapi segala kemungkinan yg akan berlaku. Ajal maut di tangan Allah... Xde spe yg tau bila kita akan dijemput oleh-Nya. Kita sbg manusia hanya mampu utk merancang, tp Dia yg menentukan segala-Nya. Moga kita selalu ditempatkan di bwh payung keredhaan-Nya... Insyaallah... Adios...!!!


4 comments:

Rozuan Ismail said...

mungkin itu peringatan Allah untuk kita lebih berhati-hati dan sentiasa mengingati Dia

Mrs. Amad said...

sy pun kalo tgk xciden maut mst bleh ingt smpai takleh tido mlm..

hafiz hafizol said...

Itu normal bagi kita yang beriman.. kot? Hehe

Che akira said...

sesungguhnya orang yang bijak itu adalah orang yang selalu mengingati kematian. huhu